منتظران واقعی ظهور
منتظران واقعی ظهور
اسلام و ادیان نوظهور
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 17 آذر 1390برچسب:, توسط یوسف متوسلیان |

ایمان در لغت:

ایمان از ریشه امن و امنیت است و به معنای یک اعتقاد راسخ که در زبان اظهار می شود است، همچنین در اعتقاد قلبی ثبوت دارد و در اعمال انسان آشکار می شود.امام علی (علیه السلام) می فرماید: ایمان گفتاری است که همراه آن گفتار، عمل وجود دارد.

مراحل دیانت:

دیانت ۴ مرحله دارد:

۱.اسلام(اقرار زبانی) ۲.ایمان (اعتقاد قلبی عمیق و عمل به ارکان دین) ۳.تقوا (پرهیز از شبهات، عمل به دستورات دین ،اعتقاد به غیبت) ۴.یقین(حقیقت و درجات آن را مشاهده می کنند.)

امام سجاد (علیه السلام)فرمودند:«در دوران غیبت ولی ما ، امام زمان ، حضرت یارانی دارند که از یاران ما بهتر هستند.» سوال کردند چرا؟ فرمودند:«آنها از یاران ما اهل بیت بالاترند چون ما را ندیدند ولی به دستورات ما عمل کردند ما را با چشم ظاهر ندیده با چشم دل دیده و باور کردند.» (جلد ۷۴ بحارالانوار).

اوصاف یاران امام زمان در قرآن:

توحید خالص:غیر از خدا کسی را نمی شناسند و برای خدا بندگی می کنند.(فرقان /۶۸) پیامبر فرمودند:بهترین ایمان به خدا، این است که یقین بدانی هرکجا باشی ،خدا با توست.

یقین تزلزل ناپذیر:شک و دودلی در دل یاران حضرت راه ندارد. (حجرات /۱۵)

عاشق خدا هستند (مائده /۵۴)

انفاق می کنند با وجودی که خودشان نیاز دارند.

 اطاعت محض (توبه /۷۱)،در کلامی امام صادق (علیه السلام)می فرمایند:«ایمان این است که از خدا اطاعت شود و معصیت خدا صورت نگیرد.»

در خوف و رجا هستند؛ از یک سو امید به رحمت خدا دارند و از سوی دیگر احساس قصور می کند. یاران امام زمان خوف عاقلانه و عاشقانه نسبت به خدا دارند(انفال /۲) در معارف دینی و اخلاقی ۳ نوع ترس مطرح می شود، جبن، ترسی که به واسطه بی عقلی و بزدلی صورت می گیرد. خوف :ترسی عاقلانه که به واسطه عقل و درایت است.خشیت :ترس عاشقانه، در سوره بقره آیه ۲۱۸ می خوانیم:

 «مومنان کسانی هستند که ایمان ثابت،هجرت از وطن،جهاد در راه خدا و امید به رحمت خدا دارند.» حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «اهل دین علاماتی دارند، وقتی شب فرا می رسد، چهره اش را بستر زمین قرار می دهد…(یعنی با اشک ریختن و خلوت کردن با خدا)». چنین کسانی چون همه سرمایه شان خدا و بندگی خداست ، از فقر نمی ترسند (ترس در وجودشان معنی ندارد، دنیا برایشان ارزش ندارد).

 بسیار ذاکر خدا هستند، لحظه ای قرار ندارند و دائماً در ذکر خدا هستند.کسانی که از یاد خدا غافل باشند ،زندگی پرمشقتی دارند (طه/۱۲۴)

روحیه شکرگزاری دارند . (ابراهیم /۷)

عبادت عاشقانه :یعنی غوطه ور شدن در عبادت با حضور قلب (سجده /۱۵و۱۶)

روحیه توکل:یعنی خدا را وکیل در کارها قرار می دهند. (انفال/۲)

رضای در راه خدا:رضا از توکل بالاتر است ، زیرا راضی هستند به آنچه خدا می داند.
اهل تسلیم هستند:تسلیم از رضا بالاتر است،چون دیگر منیت وجود ندارد،تسلیم درگاه خدا هستند و صبورند .(احزاب/۳۶)

نویسنده: دکتر جمالی، استاد حوزه و دانشگاه

منابع : ماهنامه موج عصر شماره ۱۳ و ۱۴  وبلاگ قبله داران قبیله قیام

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: